01 July 2011

Soal Jawab Agama



Assalamualaikum..


Pada kali ini, aku akan berkongsi dengan korang semua berkenaan beberapa persoalan dalam permasalahan perkara-perkara seharian yang kita lakukan. Aku akan terus update persoalan dan jawapan ini selepas ini. Bersama ini, aku sertakan 3 persoalan terlebih dahulu. Dan aku berharap perkara dapat membantu kita dalam menjalani kehidupan sebagai seorang muslim. Insya-Allah.

Membunuh Semut
     Soalan :
Bolehkah kita membunuh semut dengan racun kerana sebagaimana yang kita tahu semut merupakan salah satu dari binatang yang di larang oleh Rasulullah s.a.w dari membunuhnya seperti yang terdapat dalam hadith baginda. Masalahnya ia terdapat di mana-mana sahaja termasuk di dalam beras, sink dan di telefon. Ini cukup menyusahkan untuk menghalaunya satu persatu, kadang-kadang terpaksa membunuhnya. Adakah Islam memberi kelonggaran untuk membunuhnya? Jika Islam membenarkan,bolehkah digunakan racun yang dapat membunuh kesemuanya termasuk di dalam sarang?

Jawapan:

Dalam sebuah hadith dari Ibnu Abbas ra ia berkata; "Rasulullah SAW melarang membunuh empat macam binatang, semut, lebah, burung hudhud dan burung shurad". Hadith ini menunjukkan hukum haram membunuh empat macam binatang tersebut dan memakannya.
Islam merupakan peraturan hidup untuk segenap manusia. Di dalam Islam tidak ada suatu perkara yang terlalu diberatkan dan tidak pula sautu perkara itu sengaja diringan-ringankan tanpa alasan atau sebab tertentu yang boleh meringankannya. Semut sejenis binatang yang berada dimerata-rata tempat, jika kehadirannya menimbulkan mudarat bagi diri kita dan anak-anak, seperti gigitannya dan sebagainya, maka dibolehkan mengusirnya denga penyapu, jika ia terbunuh bukanlah perkara yang kita inginkan.

Jika ia memiliki sarang, korek dan angkatlah sarangnya itu serta buanglah ke luar rumah, setelah itu tutuplah lubang tersebut agar ia tidak membuat sarang kembali. Usaha yang kita lakukan tak lebih untuk mencari keberkatan dan mengikut sunnah Rasulullah SAW. Sebab pasti ada hikmah yang terkandung dalam larangan dan suruhan yang disampaikan oleh Rasulullah SAW yang kita tidak mampu untuk memahaminya secara lebih pasti. Wallahu 'aklam.  


Tidak Mendengar Khutbah Jumaat


Soalan :


Setiap hari jumaat semua muslim menunai solat Jumaat,sah tak solat jumaat saya sekiranya saya tidak mendengar kutbah jumaat?


Jawapan:

Jika kita terlambat sampai ke masjid disebabkan oleh halangan tertentu yang tidak disengaja akhirnya tidak sempat mendengar khutbah Jumaat dan kita sempat mengerjakan solat Jumaat, maka sah Jumaat anda.Namun jika tidak mendengar khutbah Jumaat tersebut kerana sengaja maka hukumnya berdosa sebab dua Khutbah Jumaat termasuk dalam syarat sah Jumaat. 



Keizinan Ibu Bapa


Soalan:

Apakah hukumnya seorang anak yang mengengkari larangan ibubapa dalam melakukan perkara yang baik. Dalam kes ini saya menyertai satu jemaah dakwah tabligh yang terdapat di negara kita ini. Tiada ajaran songsang di dalamnya, namun saya mendapat tentangan dari mereka untuk menyertainya. Saya tetap dengan pendirian saya walau pun dimarah dan dilarang oleh mereka. Apakah saya menderhakai mereka?



Jawapan:

Termasuk berbuat baik dan berbakti kepada ibu bapa ialah tidak berjihad kecuali dengan izin mereka. Dalam hadith shahih diriwayatkan dari Abdullah bin Amru ia berkata, seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW meminta izin kepada baginda untuk berjihad. Kemudian Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apakah ayahmu masih hidup ?" Pemuda tersebut menjawab: "Ya". Rasulullah SAW bersabda: "Berjihadlah bagi kedua orang tua". (Riwayat Muslim)

Dalam hadith yang lain disebutkan, orang itu menjawab: "Ya, ku tinggalkan mereka menangis". Rasulullah SAW bersabda: "Pergilah buat mereka tertawa sebagaimana engkau membuat mereka menangis".

Menurut lafaz Bukhari dalam kitab "Birrul Walidain" diberitahukan kepada kami oleh Abu Nuaim, disampaikan kepada kami oleh Sufyan dari Atha' dari As Saib dari ayahnya dari Abdullah bin Amru ia berkata: "Seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW membaiatnya untuk hijrah dan meninggalkan kedua orang tuanya menangis." Rasulullah SAW bersabda: "Kembalilah kepada mereka dan buatlah mereka ketawa, sebagaimana engkau membuat mereka menangis".

Menurut Ibnu Mundzir dalam hadith terdapat larangan pergi tanpa izin kedua ibu bapa, bila tidak ada seruan untuk berjihad menghadapi serangan musuh. Apabila terjadi seruan jihad, semua orang wajib pergi. Diriwayatkan juga membuat kedua orang tua menangis dan membuat sedih keduanya termasuk derhaka. Diriwayatkan dari Ali Karramallahu Wajhahu ia berkata, Bersabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa membuat sedih kedua orang tuanya bererti ia telah derhaka kepada keduanya". (Riwayat Al Khatib)

Dengan ungkapan beberapa buah hadith dan pendapat ulama di atas, mungkin dapat anda simpulkan tentang keadaan anda ketika ini, walaupun niat yang baik namun tanpa keizinan kedua mereka menyebabkan hilangnya keberkatan daripada usaha baik kita tersebut. Apabila berjumpa dua perkara yang baik, maka pilihlah yang terbaik mengikut syarak, jangan pilih yang terbaik mengikut hati dan nafsu.

Sila rujuk buku:

1. Permata Idaman Mutiara Syurga 'Lelaki Soleh' DN 105




0 Responses to “Soal Jawab Agama”

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by
Socialbar

ShoutMix chat widget
;