27 May 2011

Fenomena Pelik Matahari

Assalamualaikum..


Baik, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa. Jadi, kali ini, aku nak berkongsi dengan korang semua mengenai gambar matahari yang mana fenomena ini berlaku lebih kurang pukul 12 - 1 tengahari hari ini. 27 Mei 2011. Apa-apa pun jom kita sama-sama tengok ! Gambar-gambar ini diambil oleh seorang rakan aku.








p/s : apa pendapat korang mengenai kejadian ini?

9 Responses to “Fenomena Pelik Matahari”

  • kyo_9 says:
    May 27, 2011 at 9:56 PM

    x paham.. ape yg peliknye?

  • ceritasekupang says:
    May 27, 2011 at 9:58 PM

    kalu tengok dengan mata kasar memang cam tu kan waktu tengah hari yang sedang panas?

  • Shah says:
    May 27, 2011 at 10:22 PM

    kyo_9hayooo...xnampak kew...nampak saje xtgok sendiri...ade rainbow la keliling matahari tu..dffrent dari hari2 biasa...tu la tuhan bagi mata guna tok bende len, hehex~~guwau...

  • WakafKita11 says:
    May 27, 2011 at 10:56 PM

    @Shah
    yup btol tu shah.. ade pelangi kt sekeliling tu haa

  • Anonymous says:
    September 8, 2011 at 12:11 PM

    la....
    da amek gune kamera..
    mmg la akan nampak mcm pelangi..
    coz die kan mcm prisma jgk..
    reflection cahaye tu..

  • WakafKita11 says:
    September 8, 2011 at 12:40 PM

    bukan, kalau dilihat dgn mata kasar pn mmg mcm tu. bukan faktor kamera ke ap..

  • Anis Sabrina says:
    September 8, 2011 at 12:48 PM

    actually nie adalah real... sbb saya pown penah tgk... bnda nie bkn kali pertama berlaku..dh bnyk kali berlaku... tapi sy xthu plak kejadian ini boleyh membawa kemusykilan.. ayah sy kta tgk dgn negatif film or spec..sbb dy boleyh merosakkan mata kte.. mmg ble berlakunya mcm nie wktu dy pns terik sgt... then ada satu mlm saya tgk jd mcm nie gak bulatan tu mengelilingi bulan.. tp sy xambil gmbr sbb aggap pkra nie biase je...

  • WakafKita11 says:
    September 8, 2011 at 1:02 PM

    yup ! betul tu sabrina..

  • Anonymous says:
    June 7, 2012 at 1:23 PM

    Hari ini fenomena yang luar biasa dan julung kalinya berlaku iaitu transit planet Zuhrah.Secara ringkas mengenainya,planet Zuhrah akan melintas di antara matahari dan bumi dan ia dapat dilihat pada permukaan matahari

    Semasa proses transit itu,planet Zuhrah akan kelihatan seperti satu tompok kecil berwarna hitam melintasi hadapan permukaan matahari

    Untuk makluman dijangka proses transit seterusnya akan berlaku pula pada tahun 2117 iaitu 105 tahun yang akan datang

    Di Malaysia,keseluruhan proses transit ini hanya boleh dilihat di pantai timur Sabah terutama di Sandakan.Bermula sentuhan pertama pukul 6.10 pagi, sentuhan kedua pada pukul 6.27 pagi apabila Zuhrah masuk sepenuhnya ke dalam cakera matahari

    Sentuhan ketiga pada pukul 12.31 tengah hari apabila planet itu mencecah pinggir cakera matahari sebelum keluar dan sentuhan ke empat pada pukul 12.49 tengah hari apabila Zuhrah meninggal sepenuhnya matahari

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by
Socialbar

ShoutMix chat widget
;