22 March 2011

Kahwin Semasa Belajar : Pendapat Korang??

Teringat kawan aku cakap, kalau student yang nak sambung belajar kat Mesir, kebanyakkannya dah diikat dengan seseorang. Bertunang. Jadi korang, hentikanlah nak cari ustazah dari mesir. ;p 


Mari kita lihat dari sudut positif. Positif bila...


  1. Boleh elak maksiat bercouple sebelum kahwin.
  2. Boleh study sama-sama dengan suami/isteri.
  3. Nak pegi mana-mana dah ada suami yang boleh jaga.

Tapi, jadi negatif bila...


  1. Tak habis belajar lagi dah kene gendong anak.
  2. Sape nak tanggung dari segi kewangan kalau dua-dua belajar?
  3. Boleh ke nak bahagi masa antara keluarga dan pelajaran.

Apa kata kawan-kawan aku tentang ni?


Pendapat aku pulak?

Nak kahwin ni senang tapi nak menjalani kehidupan alam perkahwinan tu tak semudah yang kita sangka. Nak kahwin bukan untuk seminggu dua tapi mengharapkan akan berkekalan hingga ke akhir hayat. Kalau rasa diri tu mampu dari segi kewangan, zahir dan batin, silakan.

Apa-apa pun kita kembalilah kepada hukum berkahwin tu sendiri. Ustazah aku cakap, kalau nak menjaga nafsu, berpuasalah. Jika tidak mampu, berkahwinlah. Solat istikharah minta petunjuk dulu.




CREDIT TO : SITI SAFIYYAH

5 Responses to “Kahwin Semasa Belajar : Pendapat Korang??”

  • naqiah says:
    March 22, 2011 at 7:07 PM

    setiap perkata mesti ad pro n kon... pro kte leh amik pengajaran.. kon kte amik iktibar.. hidup smuanya mesti ada pro n kon.. :)

  • WakafKita11 says:
    March 22, 2011 at 7:10 PM

    wahh, nice opinion naqiah.. btol2, stuju..

  • Siti Safiyyah says:
    March 22, 2011 at 7:23 PM

    wahh dah ada dalam senarai ke? tenkiuu.. :)

  • WakafKita11 says:
    March 22, 2011 at 11:31 PM

    yup2.. same2 siti, pasni submit lah lagi.. boleh kongsi2 ilmu...

  • Hardy Boy says:
    March 16, 2012 at 4:38 PM

    Bagi pendapat saya pula,untuk lelaki/bakal suami kejarlah dulu cita-cita sebelum kejar cinta. Bukan susah pun, Habiskan Belajar Secepat Mungkin (kalau tempoh belajr 4 tahun, compress jadikan 3 tahun), Dapatkan Kerja Cepat-Cepat then Pinang la Bakal Isteri Cepat-Cepat, tak susah pun. Kalau Allah dah takdirkan itu jodoh kita, InsyaAllah takkan ke mana-mana. Sekadar pendapat saya, maafkan saya jika tersilap.hehehehe

    Entry saya berkenaan tajuk ini >>>
    KAHWIN SEMASA BELAJAR DAN USIA MUDA
    Cinta : TIPS BERCINTA CARA ISLAM

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by
Socialbar

ShoutMix chat widget
;