15 March 2011

Bagaimana cara tukar favicon.



Assalamualaikum sume.. 


Hari ini aku baru je lepas belajar something baru bagi aku la sebab aku ni newbie je lagi dalam dunia blogging ni ye, pada korang yang dah pun tahu pasal tutorial ni, korang buat-buat je tak tahu ok. Jom mula,




Apa itu favicon? 




Favicon tu adalah gambar yang kat sebelah URL tu. Bagi aku benda ni agak penting sebab ianya menunjukkan "trademark" blog kita. It just my opinion. So, macam mana nak tuka tu? Mari aku tunjukkan.




1) Pastikan korang dah ada gambar sendiri untuk dililetakkan di favicon tu. Saiz yang terbaik adalah 34x34 ataupun 32x32. 




2) Kemudian korang kena lah upload gambar tadi tu. Boleh upload kat sini ye. Photobucket.com.


3) Selepas dah upload, korang akan dapat direct link gambar tadi. Copy link tersebut.


4) Masuk ke dashboard > Design > Edit HTML. Selepas tu klik Expand Widget Templates.

5) Tekan "CTRL+F" dan taip kan  </head>.


6) Korang paste kan code kat bawah ni di atas / sebelum </head> tu.


<link href='URLGAMBAR' rel='shortcut icon' type='image/x-icon'/>
<link href='URLGAMBAR' rel='icon' type='image/x-icon'/>


7) URL GAMBAR tu korang tukakan dengan direct link yang korang upload tadi tu.


8) Klik preview, kalau tak ada apa-apa masalah / error, korang boleh save terus. Simple je kan? Jadi selamat mencuba !

0 Responses to “Bagaimana cara tukar favicon.”

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by
Socialbar

ShoutMix chat widget
;